Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettskolans 110 elever med pedagoger och skolan ledning på Operaens scen. Balettskolechefen Knut Breder står längst till vänster. Foto Jörg Wiesner OBS! Klicka på bilden för att se den större!

Balettskolans 110 elever med pedagoger och skolan ledning på Operaens scen. Balettskolechefen Knut Breder står längst till vänster. Foto Jörg Wiesner OBS! Klicka på bilden för att se den större!

En ung balettskola fyller 50 år

OSLO: Balettskolan vid den Norska Operan fyller 50 år den 13 september i år. Men redan i maj firade man det med en fin jubileumsföreställning med alla skolans elever på plats på scenen den 16 och 18 maj på Operans stora scen.

Dansportalen fick ett samtal med balettskolechefen Knut Breder om skolan, och de framgångar man rönt de senaste åren med elever som kommit in på bland annat den anrika Royal Ballet School i London.

En film om tre elever på skolan "Balettpojkarna" har visats i många länder och på filmfestivaler. Dansportalen skrev om den här.

Gina Storm-Jensen och Syvert Lorenz-Garcia under öppningsgalan av den nya Operaen 2008. Foto Erik Berg

Gina Storm-Jensen och Syvert Lorenz-Garcia under öppningsgalan av den nya Operaen 2008. Foto Erik Berg

Dansportalen (DP): Resan från en trång balettsal där eleverna dansade runt fru Nilsen – som stången mitt i lokalen kallades – via lokaler mot en tvivelaktig bakgård på Storgata till ett av världens finaste opera- och baletthus är väl en utveckling som få skolor har varit med om.

Knut Breder (KB): På grund av skolornas svaga ekonomiska status under pionjärtiden var det flera skolor som började sin verksamhet på ett blygsamt sätt, om man bortser från skolorna som grundades runt om oss med anknytning till hoven och de kungliga teaterinstitutionerna. Men för oss har det i alla fall varit lite av en förändring.

Elever vid balettskolan 2007. Foto Jörg Wiesner

Elever vid balettskolan 2007. Foto Jörg Wiesner

DP: Idag har ni cirka 120 elever på skolan, är de till större delen från Osloregionen?

KB: Ja, absolut. Men vi har också elever med upp till tre timmars resa varje dag. Det finns även några elever från norra delen av Norge och från Danmark.

DP: Hur hanterar ni elever från andra delar av landet som blir antagen till skolan redan i 9-10-årsåldern?

KB: Bland de yngsta eleverna är det också en och annan som har lång resväg varje dag. Då är det föräldrarna som måste köra dem eller följa dem till tåget. Det är bara inom den integrerade skol- och dansundervisningen som vi har elever från andra delar av landet. De bor hos släktingar eller så har familjen – eller delar av familjen – flyttat hit med eleven.

Syvert Lorenz-Garcia på skolan 2007. Foto Jörg Wiesner

Syvert Lorenz-Garcia på skolan 2007. Foto Jörg Wiesner

DP: Ni har en hög internationell standard, elever har varit med i Prix de Lausanne, ni har vunnit första pris på Stora Daldansen – och ni har elever antagna på the Royal Ballet School i London.

KB: Ja, vi är väldigt glada för detta och får då också en bekräftelse på att vi håller en bra nivå, vilket framgångarna är ett bevis på.

DP: Den tidigare balettchefen Stefan Ullner var skeptisk till tävlingar, men du fick igenom att skicka två elever till Stora Daldansen 1995. Idag är det nästan obligatoriskt att ni ska vara med på tävlingen i Falun.

KB: Ja, tävlingar var något nytt för oss då vi var med för första gången i Mora på Stora Daldansen. Men Stefan var positiv till att prova det och vi fann direkt att det var ett bra sätt att lära oss från våra nordiska kolleger. Det är också väldigt lärorikt för eleverna att vara med, vare sig de bara kommer med till det nationella uttagningsprovet eller får åka till tävlingen i Falun.

Många yrkesgrupper behövs på en balettskola och här får en elev sin tutu ordnad. Foto Jörg Wiesner

Många yrkesgrupper behövs på en balettskola och här får en elev sin tutu ordnad. Foto Jörg Wiesner

DP: Varför valde ni Ruselökka skola som samarbetspartner för elever på balettskolan. Fungerar det på samma sätt som Högalidsskolan och Kungliga Svenska Balettskolan, dvs teori på en plats och dans på en annan.

KB: Då skolmyndigheterna i Oslo gick in för att etablera ett integrerat utbud i samarbete med oss var det viktigt att få tag på en centralt belägen skola, både i förhållande till resvägar och i förhållande till var Operan finns. Det var också viktigt att finna en skola som var intresserad av att stärka sin profil med en dansutbildning. Eleverna har sina vanliga skoldagar där och dansutbildning hos oss.

Elevföreställning 2011 med Nami, Syvert och Lukas. Foto Jörg Wiesner

Elevföreställning 2011 med Nami, Syvert och Lukas. Foto Jörg Wiesner

DP: Gina Storm-Jensen fick ett kontrakt med The Royal Ballet School 2013, som var den första norska kvinnliga dansaren sedan 1944 då Gerd Larsen antogs på skolan i London. I år kom Lukas Björneboe Brandsröd in på RBS. Vad tror du framgången beror på?

KB: Att vi har haft minst en elev vid the Royal Ballet School varje år sedan 2007 och från i höst har vi två tidigare elever hos dem, beror främst på ett mycket bra arbete av våra pedagoger under många år. Sådant är naturligtvis mycket inspirerande för både ledningen och dagens elever.

Vi har under åren stärkt undervisningen lite  efter hand på alla nivåer och idag känner vi att vi har fått starkt motiverade elever. De inspireras naturligtvis av tidigare elevers framgångar här hemma och utomlands.

Att äntligen få ett integrerat utbud för de tre sista åren som vi har dem på skolan, har varit viktigt för att bland annat ge eleverna ett tidigare fokus på sin dansutbildning.

Vidare har den nya Operan gett bättre förutsättningar, mycket bättre träningsförhållanden, en tydligare närhet till Nationalbalettens dansare och en stolthet över att vara en del av detta hus.

Danspedagogen Ciprian Popesco under en lektion 2015. Foto Jörg Wiesner

Danspedagogen Ciprian Popesco under en lektion 2015. Foto Jörg Wiesner

DP: Er skola är en ung skola med sina 50 år. Skolan i Stockholm är från 1786, Parisoperans från 1764 och St Petersburgs från 1738. 

KB: Ja, jämfört med dessa skolor är vi en ung skola och har en mycket kort tradition att luta oss mot. Vi är i internationella sammanhang också en liten skola med begränsad ekonomi. Detta att vi även släpper iväg eleverna de sista 2-3 åren till Kunsthøgskolen är också lite speciellt. Vi förhåller oss pragmatiskt till detta och försöker att göra ett så bra jobb vi kan, så att våra elever kan få goda möjligheter till en fin utveckling för att gå vidare.

DP: Dansportalen önskar er en behaglig sommarferie och vi ser fram emot nya bra dansare när det 51:a året inleds!

KB: En riktigt god sommar till dig och Dansportalen också!

Samtliga bilder i denna artikel är från den fina Jubileumsskriften
"50 ÅR BALLETTSKOLEN VED DEN NORSKE OPERA & BALLETT 1965-2015"

Cristian Hillbom
2 juni 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil