Artiklar från 2008 – till idag
OSLO: Balettskolan vid den Norska Operan fyller 50 år den 13 september i år. Men redan i maj firade man det med en fin jubileumsföreställning med alla skolans elever på plats på scenen den 16 och 18 maj på Operans stora scen.
Dansportalen fick ett samtal med balettskolechefen Knut Breder om skolan, och de framgångar man rönt de senaste åren med elever som kommit in på bland annat den anrika Royal Ballet School i London.
En film om tre elever på skolan "Balettpojkarna" har visats i många länder och på filmfestivaler. Dansportalen skrev om den här.
Dansportalen (DP): Resan från en trång balettsal där eleverna dansade runt fru Nilsen – som stången mitt i lokalen kallades – via lokaler mot en tvivelaktig bakgård på Storgata till ett av världens finaste opera- och baletthus är väl en utveckling som få skolor har varit med om.
Knut Breder (KB): På grund av skolornas svaga ekonomiska status under pionjärtiden var det flera skolor som började sin verksamhet på ett blygsamt sätt, om man bortser från skolorna som grundades runt om oss med anknytning till hoven och de kungliga teaterinstitutionerna. Men för oss har det i alla fall varit lite av en förändring.
DP: Idag har ni cirka 120 elever på skolan, är de till större delen från Osloregionen?
KB: Ja, absolut. Men vi har också elever med upp till tre timmars resa varje dag. Det finns även några elever från norra delen av Norge och från Danmark.
DP: Hur hanterar ni elever från andra delar av landet som blir antagen till skolan redan i 9-10-årsåldern?
KB: Bland de yngsta eleverna är det också en och annan som har lång resväg varje dag. Då är det föräldrarna som måste köra dem eller följa dem till tåget. Det är bara inom den integrerade skol- och dansundervisningen som vi har elever från andra delar av landet. De bor hos släktingar eller så har familjen – eller delar av familjen – flyttat hit med eleven.
DP: Ni har en hög internationell standard, elever har varit med i Prix de Lausanne, ni har vunnit första pris på Stora Daldansen – och ni har elever antagna på the Royal Ballet School i London.
KB: Ja, vi är väldigt glada för detta och får då också en bekräftelse på att vi håller en bra nivå, vilket framgångarna är ett bevis på.
DP: Den tidigare balettchefen Stefan Ullner var skeptisk till tävlingar, men du fick igenom att skicka två elever till Stora Daldansen 1995. Idag är det nästan obligatoriskt att ni ska vara med på tävlingen i Falun.
KB: Ja, tävlingar var något nytt för oss då vi var med för första gången i Mora på Stora Daldansen. Men Stefan var positiv till att prova det och vi fann direkt att det var ett bra sätt att lära oss från våra nordiska kolleger. Det är också väldigt lärorikt för eleverna att vara med, vare sig de bara kommer med till det nationella uttagningsprovet eller får åka till tävlingen i Falun.
DP: Varför valde ni Ruselökka skola som samarbetspartner för elever på balettskolan. Fungerar det på samma sätt som Högalidsskolan och Kungliga Svenska Balettskolan, dvs teori på en plats och dans på en annan.
KB: Då skolmyndigheterna i Oslo gick in för att etablera ett integrerat utbud i samarbete med oss var det viktigt att få tag på en centralt belägen skola, både i förhållande till resvägar och i förhållande till var Operan finns. Det var också viktigt att finna en skola som var intresserad av att stärka sin profil med en dansutbildning. Eleverna har sina vanliga skoldagar där och dansutbildning hos oss.
DP: Gina Storm-Jensen fick ett kontrakt med The Royal Ballet School 2013, som var den första norska kvinnliga dansaren sedan 1944 då Gerd Larsen antogs på skolan i London. I år kom Lukas Björneboe Brandsröd in på RBS. Vad tror du framgången beror på?
KB: Att vi har haft minst en elev vid the Royal Ballet School varje år sedan 2007 och från i höst har vi två tidigare elever hos dem, beror främst på ett mycket bra arbete av våra pedagoger under många år. Sådant är naturligtvis mycket inspirerande för både ledningen och dagens elever.
Vi har under åren stärkt undervisningen lite efter hand på alla nivåer och idag känner vi att vi har fått starkt motiverade elever. De inspireras naturligtvis av tidigare elevers framgångar här hemma och utomlands.
Att äntligen få ett integrerat utbud för de tre sista åren som vi har dem på skolan, har varit viktigt för att bland annat ge eleverna ett tidigare fokus på sin dansutbildning.
Vidare har den nya Operan gett bättre förutsättningar, mycket bättre träningsförhållanden, en tydligare närhet till Nationalbalettens dansare och en stolthet över att vara en del av detta hus.
DP: Er skola är en ung skola med sina 50 år. Skolan i Stockholm är från 1786, Parisoperans från 1764 och St Petersburgs från 1738.
KB: Ja, jämfört med dessa skolor är vi en ung skola och har en mycket kort tradition att luta oss mot. Vi är i internationella sammanhang också en liten skola med begränsad ekonomi. Detta att vi även släpper iväg eleverna de sista 2-3 åren till Kunsthøgskolen är också lite speciellt. Vi förhåller oss pragmatiskt till detta och försöker att göra ett så bra jobb vi kan, så att våra elever kan få goda möjligheter till en fin utveckling för att gå vidare.
DP: Dansportalen önskar er en behaglig sommarferie och vi ser fram emot nya bra dansare när det 51:a året inleds!
KB: En riktigt god sommar till dig och Dansportalen också!
Samtliga bilder i denna artikel är från den fina Jubileumsskriften
"50 ÅR BALLETTSKOLEN VED DEN NORSKE OPERA & BALLETT 1965-2015"
Cristian Hillbom
2 juni 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision