Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettskolans 110 elever med pedagoger och skolan ledning på Operaens scen. Balettskolechefen Knut Breder står längst till vänster. Foto Jörg Wiesner OBS! Klicka på bilden för att se den större!

Balettskolans 110 elever med pedagoger och skolan ledning på Operaens scen. Balettskolechefen Knut Breder står längst till vänster. Foto Jörg Wiesner OBS! Klicka på bilden för att se den större!

En ung balettskola fyller 50 år

OSLO: Balettskolan vid den Norska Operan fyller 50 år den 13 september i år. Men redan i maj firade man det med en fin jubileumsföreställning med alla skolans elever på plats på scenen den 16 och 18 maj på Operans stora scen.

Dansportalen fick ett samtal med balettskolechefen Knut Breder om skolan, och de framgångar man rönt de senaste åren med elever som kommit in på bland annat den anrika Royal Ballet School i London.

En film om tre elever på skolan "Balettpojkarna" har visats i många länder och på filmfestivaler. Dansportalen skrev om den här.

Gina Storm-Jensen och Syvert Lorenz-Garcia under öppningsgalan av den nya Operaen 2008. Foto Erik Berg

Gina Storm-Jensen och Syvert Lorenz-Garcia under öppningsgalan av den nya Operaen 2008. Foto Erik Berg

Dansportalen (DP): Resan från en trång balettsal där eleverna dansade runt fru Nilsen – som stången mitt i lokalen kallades – via lokaler mot en tvivelaktig bakgård på Storgata till ett av världens finaste opera- och baletthus är väl en utveckling som få skolor har varit med om.

Knut Breder (KB): På grund av skolornas svaga ekonomiska status under pionjärtiden var det flera skolor som började sin verksamhet på ett blygsamt sätt, om man bortser från skolorna som grundades runt om oss med anknytning till hoven och de kungliga teaterinstitutionerna. Men för oss har det i alla fall varit lite av en förändring.

Elever vid balettskolan 2007. Foto Jörg Wiesner

Elever vid balettskolan 2007. Foto Jörg Wiesner

DP: Idag har ni cirka 120 elever på skolan, är de till större delen från Osloregionen?

KB: Ja, absolut. Men vi har också elever med upp till tre timmars resa varje dag. Det finns även några elever från norra delen av Norge och från Danmark.

DP: Hur hanterar ni elever från andra delar av landet som blir antagen till skolan redan i 9-10-årsåldern?

KB: Bland de yngsta eleverna är det också en och annan som har lång resväg varje dag. Då är det föräldrarna som måste köra dem eller följa dem till tåget. Det är bara inom den integrerade skol- och dansundervisningen som vi har elever från andra delar av landet. De bor hos släktingar eller så har familjen – eller delar av familjen – flyttat hit med eleven.

Syvert Lorenz-Garcia på skolan 2007. Foto Jörg Wiesner

Syvert Lorenz-Garcia på skolan 2007. Foto Jörg Wiesner

DP: Ni har en hög internationell standard, elever har varit med i Prix de Lausanne, ni har vunnit första pris på Stora Daldansen – och ni har elever antagna på the Royal Ballet School i London.

KB: Ja, vi är väldigt glada för detta och får då också en bekräftelse på att vi håller en bra nivå, vilket framgångarna är ett bevis på.

DP: Den tidigare balettchefen Stefan Ullner var skeptisk till tävlingar, men du fick igenom att skicka två elever till Stora Daldansen 1995. Idag är det nästan obligatoriskt att ni ska vara med på tävlingen i Falun.

KB: Ja, tävlingar var något nytt för oss då vi var med för första gången i Mora på Stora Daldansen. Men Stefan var positiv till att prova det och vi fann direkt att det var ett bra sätt att lära oss från våra nordiska kolleger. Det är också väldigt lärorikt för eleverna att vara med, vare sig de bara kommer med till det nationella uttagningsprovet eller får åka till tävlingen i Falun.

Många yrkesgrupper behövs på en balettskola och här får en elev sin tutu ordnad. Foto Jörg Wiesner

Många yrkesgrupper behövs på en balettskola och här får en elev sin tutu ordnad. Foto Jörg Wiesner

DP: Varför valde ni Ruselökka skola som samarbetspartner för elever på balettskolan. Fungerar det på samma sätt som Högalidsskolan och Kungliga Svenska Balettskolan, dvs teori på en plats och dans på en annan.

KB: Då skolmyndigheterna i Oslo gick in för att etablera ett integrerat utbud i samarbete med oss var det viktigt att få tag på en centralt belägen skola, både i förhållande till resvägar och i förhållande till var Operan finns. Det var också viktigt att finna en skola som var intresserad av att stärka sin profil med en dansutbildning. Eleverna har sina vanliga skoldagar där och dansutbildning hos oss.

Elevföreställning 2011 med Nami, Syvert och Lukas. Foto Jörg Wiesner

Elevföreställning 2011 med Nami, Syvert och Lukas. Foto Jörg Wiesner

DP: Gina Storm-Jensen fick ett kontrakt med The Royal Ballet School 2013, som var den första norska kvinnliga dansaren sedan 1944 då Gerd Larsen antogs på skolan i London. I år kom Lukas Björneboe Brandsröd in på RBS. Vad tror du framgången beror på?

KB: Att vi har haft minst en elev vid the Royal Ballet School varje år sedan 2007 och från i höst har vi två tidigare elever hos dem, beror främst på ett mycket bra arbete av våra pedagoger under många år. Sådant är naturligtvis mycket inspirerande för både ledningen och dagens elever.

Vi har under åren stärkt undervisningen lite  efter hand på alla nivåer och idag känner vi att vi har fått starkt motiverade elever. De inspireras naturligtvis av tidigare elevers framgångar här hemma och utomlands.

Att äntligen få ett integrerat utbud för de tre sista åren som vi har dem på skolan, har varit viktigt för att bland annat ge eleverna ett tidigare fokus på sin dansutbildning.

Vidare har den nya Operan gett bättre förutsättningar, mycket bättre träningsförhållanden, en tydligare närhet till Nationalbalettens dansare och en stolthet över att vara en del av detta hus.

Danspedagogen Ciprian Popesco under en lektion 2015. Foto Jörg Wiesner

Danspedagogen Ciprian Popesco under en lektion 2015. Foto Jörg Wiesner

DP: Er skola är en ung skola med sina 50 år. Skolan i Stockholm är från 1786, Parisoperans från 1764 och St Petersburgs från 1738. 

KB: Ja, jämfört med dessa skolor är vi en ung skola och har en mycket kort tradition att luta oss mot. Vi är i internationella sammanhang också en liten skola med begränsad ekonomi. Detta att vi även släpper iväg eleverna de sista 2-3 åren till Kunsthøgskolen är också lite speciellt. Vi förhåller oss pragmatiskt till detta och försöker att göra ett så bra jobb vi kan, så att våra elever kan få goda möjligheter till en fin utveckling för att gå vidare.

DP: Dansportalen önskar er en behaglig sommarferie och vi ser fram emot nya bra dansare när det 51:a året inleds!

KB: En riktigt god sommar till dig och Dansportalen också!

Samtliga bilder i denna artikel är från den fina Jubileumsskriften
"50 ÅR BALLETTSKOLEN VED DEN NORSKE OPERA & BALLETT 1965-2015"

Cristian Hillbom
2 juni 2015


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil